Och vad sa profeten s.a.w.?

Forskarna Alejandra Vasquez och Tobias Olofsson har upptäckt att det finns ämnen i biets honungsmage som följer med ut i honungen som kan döda bakterier. Tillsammans med Professor Christina Lindholm diskuterar de hur denna upptäckt kan komma att bli betydande inom medicinvärlden.

– TV4

 

För er som läst om profetens s.a.w. medicinska råd till sina följeslagare för över tusen år sedan vet att honung är en medel som återkommer väldigt många gånger. Honung sades vara bra för upprörd mage b.la. men nämndes även som något att dricka i en blandning med vatten när man var på tom mage. Det var honung och koranen, en för kroppen och en för själen. Så tror jag det, man måste ha alla bitarna omhändertagna för att vara friskt på riktigt. När man tidigare kunde säga ”Men religöst anknuten vetenskap är bara nonsens” så kommer det hela tiden ny forskning som tyder på att det faktiskt var sant och tänk på den tiden, då fanns det inte läkemedel som idag. Men det fanns honung och det hjälpte. I koranen finns en hel surah (vers) om biet, bland annat nämns biet här:

”Ät sedan av allt (växter) som ger dig näring och följ lydigt de vägar, som din Herre har anvisat dig. Och i dessa djurs (inre) avsöndras en vätska av skiftande färg, vari det finns läkande ämnen (till nytta) för människorna. I allt detta ligger förvisso ett budskap till tänkande människor.”

(Koranen 16:69)

Då visste man inte att honung produceras i biets mage som den sedan förvarar i bikupan. Vetenskap! Det är det som är så härligt med islams budskap, det är enkelt och en person som inte forskat kring just honung i detta fall kan förstå att honung är bra för kroppen på något sätt. Det är sött, smakar gott och man dricker det gärna när man är sjuk. Samtidigt stöds detta budskap med något som inte var känt på den tiden, som att honung produceras i biets mage.

Inte bara det, allt det som sägs om embryot, till himlarna, till vattnet till järn osv. i koranen är något som hela tiden bevisas av ny forskning. När människor förr hade tillit till profeten s.a.w. kommer människor idag och ifrågasätter och misstror innan de tagit sig tilden och tänka efter. Klart det alltid är bra att ifrågasätta, det är så man utvecklas. Men inställningen till att avfärda något på grund av att det kommer från, i det här fallet, en religiös källa tycker jag är fel. Min religion säger till mig att ta till mig råd och lyssna även ifall det kommer från en människa som står för allt som du inte står för, för även denna människa kan tala sanning och ge dig ett råd även fast personen inte följer det själv. Om man inte gör så visar man tecken på högmod, vilket är bland det absolut värsta egenskaperna en människa kan ha. Profeten s.a.w sa att den personen som har ens en atom mängd av högmod i sitt hjärta kommer inte få tillträda paradiset.

Jag blir alltid lika glad när jag det finns andra källor runt om i världen som kan understryka det som finns i koranen och haditherna, även fast jag redan tror känns det himla bra att kunna bevisa det med andra källor! Eftersom jag vet till 100% att min religion alltid har en bra utgångspunkt, den bästa för människan och samhället om människor bara gör det på rätt sätt!

4 reaktioner på ”Och vad sa profeten s.a.w.?

    • 🙂 heeeej 😀 tack så jättemycket, det är så fint att höra detta! Jag har haft så mkt i skolan att jag bara fokuserat på det för att klara av så mkt som möjligt denna termin. Jag ska försöka blogga då och då, tråkig är jag 🙂 men kan nog lägga några korta inlägg om dagarna istället för inget alls 🙂 massa kramar!!!!

Lämna en kommentar