Alhamdulillah

Efter två veckors necropsy är jag klar alhamdulillah. Jag är så tacksam för att jag klarat av denna utmaning, det var en stor utmaning av många skäl! Skulle jättegärna vilja visa bilder men det är nog mångas magar som skulle vändas upp och ner haha 🙂
Basically(mitt nya favorit ord haha) så är necropsy veckorna det största som händer under anatomi året förutom slutexamen. Detta är den största utmaningen som man går igenom! Vi har ju fram tills nu lärt oss massa teori så under necropsin får vi vara praktiska. Vi har en byggnad, som är blä, där det finns MASSOR av döda kroppar som vi använder oss av i utbildningssyfte. Det är så viktigt att få en bild av kroppen och få träna på anatomin, mashallah jag har lärt mig så mkt av detta. Det är en väldigt konstig känsla att ta på en död kropp och på ett sätt, ta på så mkt du bara kan för att förstå. Jag har inte läst om ngt i min tro som berör detta ämne men jag ska inshallah.

Hur som haver, under dessa två veckor går vi igenom ALLT på kroppen(utom armar och ben som vi gjorde i vintras), då menar jag ALLT. Allt som kan ses såklart hehe:) vi trängs bland kroppar och lärare och försöker suga in så mkt info vi kan på 5.5 timmar! Jag försöker hela tiden påminna mig själv att visa respekt och ha en viss hijab mot dessa kroppar som en gång bar på en själ ❤ jag täckte deras privata delar med en filt som de har där när jag var vid dem hehe, jag var tvungen 🙂

Men inshallah detta gör mig till en bättre läkare i framtiden, jag älskar anatomi och jag kom till Prag just för att få en sträng utbildning! Det är så viktigt, jag älskar intellektuella utmaningar! Fysiska däremot, aaaaa not so Much! Hahaha 🙂

Just nu vill jag rikta in mig på neurologi, det har intresserat mig förut men nu fascinerar det mig! Subhanallah denna del av kroppen är otroligt fantastisk!

Om en vecka har jag prov i neurologi, inshallah går det bra!

Som sagt, önska jag kunde visa bilder på det jag gjort men jag respekterar regeln vi har i skolan som säger att det är förbjudet. Men det är bara att söka på nätet efter dissection of thorax till exempel, så får ni en bild av det 😉 MEN FÖR KÄNSLIGA PERSONER, SE INTE!

20130428-225940.jpg

 

 

Lämna en kommentar