Varför blev jag muslim?

Kort svar: Den muslimska tron var så vacker och gav mig en tröst som inget annat någonsin gjort

Längre svar: Jag har alltid haft en tro på Gud. Men någonstans på vägen kände jag att denna tro inte var riktigt ren, jag var katolik innan jag blev muslim. När jag gick igenom svåra stunder i mitt liv kände jag att jag inte fick en riktig tröst genom min tro, jag hoppades att jag finna tröst men kände aldrig att jag riktigt gjorde det. När jag var som gladast i mitt liv ville jag visa  Gud min tacksamhet men jag visste inte hur jag skulle göra det, jag kände alltid att jag inte gjorde nog.

För ungefär ett år sedan började jag intressera mig för islam men jag var så fast besluten om att jag inte kunde vara muslim, de var så långt bort på kartan som det kunde bli. Islam hotade mig och jag ville bevisa att den tron jag haft hela mitt liv inte var fel.  Så jag började söka efter både förståelse för islam men också för något minsta fel. Ju mer jag sökte desto mer fängslades jag av islam, hur kom det sig att jag inte hittade minsta fel? När jag väl läst om islam på olika håll kände jag att jag ville närma mig islam men visste inte om det var av fel anledning, sökte jag tron eller sökte jag en anledning för att komma bort från min religion? Jag la tanken åt sidan i ungefär ett halvår.

Jag bodde ensam under några månader under sommaren 2010, av olika anledningar men främst ville jag få perspektiv på mitt liv, min familj och på mig själv. Någonstans under sommaren läste jag i Koranens Budskap. Det är svårt att beskriva känslan och idag är mycket av tiden innan trosbekännelsen suddig, jag minns bara att det var en tid av mycket gråt och mycket smärta. När jag läste kände jag igen mig, jag kände igen mig som en av dem som vet sanningen men ändå inte följer den. Jag kände igenom mig i berättelserna om de kristna, hur tron på Jesus som son inte på något sätt kunde stämma. Jag kände mig så lurad, helt och hållet förd bakom ljuset hela mitt liv. Det kändes som något lyfte bort och ur mig och jag lämnades helt ensam, för jag var helt ensam, allt jag någonsin trott på försvann lika snabbt som jag läste om mig själv i Koranens Budskap. Jag minns som sagt sekvenser av tiden runt konverteringen.
En sekvens som jag minns så väl och är väldigt privat, var att jag satte mig ner på golvet och bara grät. Jag vet inte hur länge jag grät, men jag minns att jag sa ”Jag kan inte svika Jesus, jag kan inte bara sluta tro, Gud jag kan tro hur som helst men jag kan inte tro att Jesus inte fanns”. Det är det jag menar med att jag alltid haft en tro på Gud men allt omkring har sett olika ut. När jag väl läste om Jesus i Koranen klarnade allt upp för mig, jag behöver inte glömma denna otroliga profet men jag hade äntligen fått den riktiga beskrivningen på vem han var.  Jag kommer ihåg hur jag tänkte att med all logik jag har alla förutsättningar för att finna sanningen, hur kan jag ha missat islam? HUR?

Då förstod jag precis allt i mitt liv. Varenda tår, varenda händelse ledde mig fram till detta. Varenda stund det kändes som mitt hjärta skulle brytas itu, förde mig närmare islam. Nu förstod jag. Jag hade ropat efter Allah och han svarade mig och ledde mig till det vackraste som finns. Nu visste jag hur jag kan finns Allah i sorg och hur jag kan tacka honom vid glädje. Att jag fann islam betydde för mig att jag äntligen fick veta hur jag kunde visa Allah hur mycket jag tror på och älskar honom. Det är islam för mig.

När jag väl bestämde mig för att konvertera kände jag att ingenting betydde lika mycket som min tro, när jag efter 22 år hittat den skulle ingen vägleda mig bort. Jag valde att berätta för min pojkvän att jag ville konvertera och sa att detta är mitt beslut och om du inte vill ta detta steg med mig är du välkommen att gå. Det är ändå ganska stort att höra detta från någon, skulle han bli tvungen att leva med mig nu eftersom han inte kan svika en som funnit islam? Han blev ganska chockad, vad hände? Men jag kan säga att han har varit det största stöd jag haft, både före och efter att jag blev muslim. Jag är så tacksam att jag kunnat förändra vårt förhållande i rätt riktning för att vi båda ska vara bra muslimer. Han är min enda och jag är hans enda, och detta sa vi till varandra några dagar efter att jag konverterade. På vårt egna sätt sa vi det inför Allah att vi skulle ta hand om varandra genom islam och att vi från denna stund funnit den person som vi ska spendera resten av livet med.

Ashadu anla illaha ill-allah, ashadu anna Mohammadan rasuulu-llah. Där satt jag på min en filt och blev muslim. Där satt jag med den största glädjen jag någonsin haft. Jag bara log och log och log. Äntligen har jag hittat hem. Äntligen har jag hittat hem. Äntligen har jag hittat hem.

Salamo Aleikom wa Rahmatullahi wa Barakatu.

29 reaktioner på ”Varför blev jag muslim?

  1. Allahu akbar!

    That is so sweet, i am glad you found home and may you stay steadfast upon it and be amongst those who enter Jannah Firdous (the highest rank of paradise).

    The prophet used to make this dua:

    يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِى عَلَى دِينِكَ

    Yaa Muqallibal Quloob Thabbit Qalbee ‘alaa Deenik.

    “Oh turner of the hearts (Allah, the Most High), keep our hearts firm on your religion“

    Try making this dua as often as you can sis.

    • Fardosa 🙂 Inshaallah min syster är vi båda orubbliga i vår tro. Jag är så tacksam för dina fina ord min underbara syster, jag är verkligen rörd. Jag önskar dig det samma, Jannah Firdous för dig och må du ha mycket tid på denna jord för att samla dig många goda handlingar.
      Jättebra att du gav mig den duaan, jag har faktiskt velat lära mig duaas och du kom precis i rätt tid 🙂 må Allah belöna dig för all din välvilja och snällhet gentemot en ny syster i islam ❤
      Sköt om dig massor!!! Kraamar

  2. Mashallah , vilken vacker historia ! Och vilket vackert slut mashallah , att både finna kärleken till Allah och sedan sin mänskliga andra halva.

    Allahu akbar!

  3. Jag menade paradiset Fardosa paradisens paradis hehe om du förstår nu.Men personen Fardosa är säker en fin människa inshallah

  4. Mycket fin historia, och jag känner igen mig mycket i den. Många av dem stunderna du haft har jag haft, vår skillnad är att du är muslim och jag fortfarande letar efter vägen – något som jag gjort i nu i ca: 3 år. Vilket land är du ifrån? Hade varit intressant att veta eftersom man själv är en ”på pappret” katolik från Polen. Må Gud vägleda dig!

    • HEJ MARCIN! Först och främst ursäkta för att jag varit så sen på att svara! Jag har inte varit så aktiv på bloggen på ett bra tag nu eftersom jag studerar på läkarprogrammet så det tar upp mkt tid! Alhamdulillah för att du söker efter Gud, inshallah finner du vägen 🙂 Jag är latinamerikan och var som du katolik innan islam. Jag ska börja vara mer aktiv i bloggen känner jag! Ha en underbar dag snälla Marcin 🙂

  5. Wow mashallah! Verkligen rörande att läsa. Vad fint när Allah väljer att vägleda en människa mot det rätta vägen, lyckliglottad är du som blev valt.
    Mashallah att du läser på läkarlinjen, duktig måste du vara. Hur länge har du studerat i läkarutbildningen? Var det efter eller före din utbildning du blev muslim?
    Jag ska snart söka till universitet och min största dröm är att komma in i läkarutbildningen. Kan du berätta lite hur det är att plugga till läkare?

    btw älsklar din blogg och är glad att jag hittade den 🙂

    Kram syster!

  6. Salamo aleikom Ala! Tack så mycket, jag är verkligen lycklig över att jag är muslim mashaallah. Jag studerar läkarutbildningen nu, jag går mitt första år och jag började studera det efter att jag blev muslim. Det är en tuff utbildning men det går absolut med tron på att allah kommer hjälpa dig genom det svåra. Det blir bara lättare och lättare, jag har fått sitta 5 dagar i veckan på biblioteket efter skolan fram till sju och sedan gått hem och bara tagit det lugnt. Om du är duktig och verkligen känner att du lärt dig under de 5 dagarna kan du faktiskt ta lördag och söndag ledigt, men jag brukar ta en dag i veckan ledigt. Den första terminen var jättejobbig för mig, jag hade inte så mycket kunskap inom kemi så jag kämpade mig genom det. Men alhamdulillah har det bara gått bättre och bättre, jag omringar mig av bra människor som alla vill lyckas så vi hjälper varandra, med allahs hjälp lyckas vi. Jag pluggar utomlands just nu och inshaallah om jag klarar mig 3 terminer här borta ska jag inshaallah söka mig till Sverige igen
    .
    Inshaallah syster så kommer du in i Sverige! Det är det bästa och du behöver inte ta lån och kan bo hemma, men jag ett tag utomlands är inte alls farligt tycker jag!
    Tack så mycket syster vad glad jag blir, jag skriver sällan nu när jag pluggar men jag hoppas det finns något i de gamla inläggen som du tycker om också inshaallah:)

    Massa kramar 😀

  7. sorgligt att en människa i dagens samhälle inte kan ta till sig av bevisad fakta som motsäger dessa vuxensagor om gubbar bland molnen likt jultomten för småbarn. Ta tag i ditt liv istället för att slösa bort det på sånt här trams. Fråga mig inte hur jag kom till den här sidan för det vet jag inte, kanske ett tecken från din låtsaskompis att du borde vakna upp. Sverige är sekulariserat samhälle och därav ett av världens mest moderna samhälle, inte av en slump. Tyvärr så trillar det in massa turister med våldsamma förtryckande tankar. äh, orkar inte mer nu. lägg ner skiten och väx upp

    Hejja sharia!

  8. Salamoaleykum syster. Fin och intressant blogg du har. Jag läser själv till sjuksköterska och Inshalla färdig till jul. Maila mig gärna 🙂 vill gärna veta mer om hur du tar dig igenom läkarstudierna. Är stolt över dig! Kram

    • wa aleikom salam fina syster,
      mashallah vad duktig du är, det är bara en månad kvar nu ju 😀 Tack för din fina kommentar, jag blir så glad 😀
      Jag har just skickat ett långt mail till dig hehe och även ursäktat mitt sena svar! Ursäkta 🙂 Ha en fin kväll inshallah, massa kramar!

  9. hej! första jg kan säga är att jag är stolt över dig syster manshallah och fråga några frågor…. vilken land plugger du nu? vart bor du sverige ? vilken latinamrikanska land kommer du från? . hör av dig 😀

    • Salamo aleikom asma 🙂 tack så mkt, vad glad jag blir av att du skrivit! Eftersom det är lite personliga så vill jag inte ta det på bloggen direkt meeeeen jag pluggar i Prag för tillfället och har rötter i El Salvador 🙂 men jag har aldrig varit där utan den kultur jag ärvt är den som funnits hemma, vilket har varit väldigt neutral alhamdulillah 🙂
      Massa kramar
      Ps. Sabinaiprague@gmail.com är min mail som du kan skriva till om du undrar ngt syster 🙂

      • tack för svaret syster ! eftersom jag plugger så har jag inte mycket tid att skriva till mail. men DIG vill skulle jag gärna kontakta med.. du är en tjej som är stark jag är så stolt över dig manshallah.. jag är en såna person som tycker om andra kultur. och inshallah någon för du åka till El salvador . jag gillar även oxå om latinamrikanska länder. så inshallah jag ska åka nångon ditt 😀

      • I know the feeling 😉 tiden räcker inte till för mkt haha. Vad pluggar du nu? Mashallah, du är så snäll 🙂 Inshallah, jag vill resa runt i Latinamerika, se hur dom har det där borta 😀 lycka till med studierna och såklart om du har tid så är det bara att skicka iväg ett mail eller skriva här 🙂 ha en fin dag Inshallah, massa kramar och tack för dom fina kommentarerna syster 🙂

Lämna en kommentar